Shindokht
 

 





 

شـينـدخــت
یادداشت‌های روزانه‌ی شراره‌ انصاری
Shindokht, Sharareh Ansari's Daily Notes

شيندخت در سايت‌های ديگر :
کاريکلماتور  :  سهراب.ارگ
اکسـير [
مهرآوا : فوک‌لوريک : گنجينه‌ی اسرار ]

شيندخت
Ùˆ
شعر ترکی

شيندخت
و بجنورد


فوتوبلاگ
شيندخت

Friday, April 21, 2006

 

موسیقی مقامی خراسان شمالی

 






در هر سفرم به بجنورد سعی کردم مطلبی در مورد بجنورد تهیه کنم. اینبار تصمیم گرفته بودم با اساتید موسیقی محلی بجنورد دیدار داشته باشم و با آنها صحبت کنم. از آقای ملک حسن صالحی کمک گرفتم و ایشان زحمت کشیده و آقایان آبچوری, ببی و قلی پور را به منزل خودشان دعوت کرده و در آنجا برنامه ای ضبط کردیم که برای من بسیار باارزشه. این استادهای پیر و هنرمند بجنوردی با سادگی و صفای خاص از خودشان, سازشان و ... صحبت کردن بعد هم با اجرای چند قسمت از موسیقی محلی, این برنامه را تکمیل کردن.

اگر آلبوم, شب- سکوت- کویر, شجریان را شنیده باشید در بخشی از آن موسیقی محلی شمال خراسان را گذاشته که همین بخش باعث زیبایی خاص ِآلبوم شده. نوازندگان آن: آبچوری(قوشمه)- ببی(دایره) و قلی پور(دوتار) بودند. این هنرمندهای اصیل و قدیمی بجنوردی سالهاست که به موسیقی مقامی شمال خراسان خدمت کردند و در جشنواره های مختلف شرکت کردند ولی این هنرمندهای ساده و بی تکلف بدلیل شرایط محیطی کمتر شناخته شده وهمواره مورد بی مهری قرار گرفته اند.
زندگی خصوصی این سه بیر مرد مملو از رنج و مشکلات است .ولی همیشه با لبخند وساز خود باعث شادی ما شدن ولی ما هیچوقت سعی نکردیم درد آنها را بفهمیم. ,متاسفانه ما فقط از صورت خندان وهنر آنها لذت می بریم واز دل پردردشان بی خبریم!
هر سه آنها سنین کهولت را با دنیائی از مشکلات , سختی و بیماری طی می کنند و بسیار نیازمند به کمک من وشما .
از شنیدن شرایط سخت زندگی این اساتید از زبان خودشان دلم گرفت و تصمیم گرفتم شرایط آنهارا باشما در میان بگذارم تا با نظرات خوبتان, شاید بتوانیم کمی از مشکلات آنها را رفع و کمی از شادی که نوای ساز آنها به ما میده , جبران کنیم.

توضیحات در مورد این اساتید را در شیندخت و بجنورد می توانید بخوانید. قسمت خیلی کوتاهی از موسیقی آنها را به دلیل کندی نت به سختی توانستم آپلود کنم ( بخاطر سرعت پایین نت مجبور شدم خیلی کوتاه کنم)

***
تکمیلی در ساعت یازده و سی دقیقه صبح(دوم اردیبهشت)

راوی عزیز با مهربانی دست کمک برای یاری رساندن به این عزیزان را پذیرفت و با مهر همیشگی اش در وبلاگش از دوستان خوبش تقاضای کمک کرده.
ممنونم راوی جان.


راوی عزیز نوشته:

آیا می دانید از فروش چند صد میلیونی کاست شب سکوت کویر ، یک ریال به این اساتید پرداخت نشد ؟! این را ۴ سال پیش استاد آبچوری با بغض برایم تعریف کرد و اضافه کرد ، هزینه ی سفر به تهران برای ما کمی نبود ولی ناچار شدیم برای ضبط این برنامه به تهران برویم و از جیب خودمان خرج کنیم ... شب کجا به سر برده بودند ... این هم بماند ...

خدا را شاهد می گیرم که این جملات را چنان با بغضی همراه با نجابت و عزت نفس بیان کرد که از آن روز به بعد ... بگذریم ...
  


 
 

 

 

Links

بانک اطلاعاتی بجنوردی‌ها

ترجمه‌ی
کتاب

يازده
دقيقه
پائولو کوئلو
 

Recent

آبیته:)
خواهر
دوتا دختر دارم شاه نداره:)
حمایت از یک هموطن هنرمند
در باب زندگی
لینک
کمی مهربان تر باشیم!
مینودشت
آش گوجه فرنگی
جنگل گلستان یا دشت سیل زده؟!

Archives

February 2002
October 2002
November 2002
December 2002
February 2003
July 2003
November 2003
January 2004
February 2004
May 2004
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007

Logo


 

 

هرگونه برداشت از مطالب يا تصاوير اين وب‌لاگ بدون ذکر نام و آدرس ماخذ ممنوع است.
 Ø´Ø±Ø§Ø±Ù‡ انصاری