Shindokht
 

 





 

شـينـدخــت
یادداشت‌های روزانه‌ی شراره‌ انصاری
Shindokht, Sharareh Ansari's Daily Notes

شيندخت در سايت‌های ديگر :
کاريکلماتور  :  سهراب.ارگ
اکسـير [
مهرآوا : فوک‌لوريک : گنجينه‌ی اسرار ]

شيندخت
Ùˆ
شعر ترکی

شيندخت
و بجنورد


فوتوبلاگ
شيندخت

Saturday, September 30, 2006

 

خاطرات سفر حج 2

 




انوشه انصاری به خانه بازگشت.


عکس های انوشه انصاری که از سفر برگشته رو نگاه می کنم. خبرهایی با عنوان اولین زن توریست فضایی که ایرانی تباره ... در اخبار ماهواره و اینترنت دیده میشه و این افتخار بزرگیه برای زن ایرانی که هنوز برای حداقل حقوقش باید تلاش کنه ...
وقتی این خبرها رو می خونم و به حرف های سنتی که ما رو وادار به باور کردنش می کنن, فکر می کنم ,عصبانی میشم . هیچ نمی دونم باید چه کسانی رو مقصر بدونم و توضیح بخوام.

قبل از سفر کتاب هایی رو در اختیارمون گذاشتن که مناسک حج رو یاد بگیریم. به نظر خیلی سخت نمی اومد ولی کلاس هایی که گذاشته بودن و روحانی کاروان مون صحبت می کرد این اعمال رو پیچیده می کرد. وقتی مدینه بودیم و قبل از محرم شدن و رفتن به مکه روحانی کاروان اعلام کرد که به نوبت به اتاق هایمان می آید تا نمازمون رو در حضور ایشان قرائت کنیم و اگر اشکالی داشتیم برطرف کنیم چون نماز «طواف نسا» خیلی مهمه اگه درست قرائت نشه از «محرمی» خارج نمی شیم و به همسرانمون حرام میشیم! این به نظرم مسخره ترین توجیه ی بود که شنیدم .
بلاخره نوبت به ما رسید و روحانی محترم به اتاق ما اومد. اول از مامانم راجع به مرجع تقلید پرسید. یکی از آشنا ها قبلن به مامان گفته بود اگه بگید مرجع تقلیدتان آیت الله خامنه ایه اعمالتون راحت تره!
مامان هم خیلی راحت به روحانی دروغ گفت! بعد هم نمازش رو قرائت کرد روحانی هم تایید کرد وقتی نوبت من شد نمی تونستم به راحتی دروغ بگم. اعتراض کردم چرا این سوال ها رو می پرسه؟ مگه فرقی می کنه که مرجع کی باشه؟ مگه نوع طواف و انجام اعمال فرق می کنه؟ مگه همه ما با یک نیت نرفتیم اونجا و گفتم چرا با این سوال ها مجبور می کنید عده ای دروغ بگن؟!
روحانی که انتظار این حرف ها رو نداشت گفت: خانم شما سیاسی کردین این مسئله رو؟!
گفتم: نه. من اصلن سیاسی نیستم و با سیاست هم کاری ندارم. ولی نمی تونم دروغ بگم. نمی تونم توجیه شما رو بپذیرم. چرا میگید اگه قرائت نمازمون اشکال داشته باشه از محرمی خارج نمیشیم و بر همسرانمون حرام میشیم؟! این غیر منطقی ترین حرفیه که من شنیدم. گفتم: من اونقدر سواد دارم که نمازم رو درست بخونم ولی کسی که بیسواده و یا گویشش مشکل داره آیا با این حرف نگران نمیشه و باور نمی کنه!
آقای روحانی گفت: اونا باید نایب بگیرن!
گفتم چرا ما اجازه نداریم با هر زبونی که دلمون می خواد با خدای خودمون حرف بزنیم. چرا اینقدر پیچیده می کنید؟ آیا باید خدا قبول کنه اعمال ما رو یا شما؟
ایشان گفتن شما باید درست انجام بدهید آیا قبول حق قرار بگیره یا نه؟!
او که از بحث با من خسته شده بود گفت: من مجبورم این سوالات رو بکنم و این فرم رو پر کنم وگرنه متهم به کم کاری میشم حالا هم جلوی اسم شما خالی و علامت سوال می ذارم . اینو گفت و با قهر از اتاق بیرون رفت.
مامانم که نگران شده بود گفت چرا بحث کردی , حالا اگه چیزی بشه و برات بد بشه و ... گفتم من اومدم اینجا برای زیارت چطور میتونم به راحتی دروغ بگم؟! وقتی قبول ندارم چطور می تونم اجازه بدم با این نیت از من امتحان بگیره؟!
می دونستم کله شقیم و این کارم بازتاب قشنگی در کاروانمون نخواهد داشت ولی نمی تونستم که حرفم رو نزنم.

همین باورها و سختگیری ها باعث میشه ما همه کارهامون رو طوطی وار انجام بدیم شاید به همین دلیله که فکر می کنم عبادتمون خالصانه نیست!
من بار اول که محرم شدم و اعمالم رو انجام می دادم با وجودی که شوق داشتم و خیلی حرف ها و دعا ها ولی فقط مواظب بودم همه اعمالم درست باشه و تمام حواسم به کارهام بود نه به محیطی که اونجا بودم و نه به منشا عبادت! ولی بار دوم محرم شدنم خیلی راحت بودم و خیلی بیشتر لذت بردم چون خودم رو رها کرده بودم و فقط به یک چیز فکر می کردم حرف زدن با خدا!

سختگیری روحانی کاروان برای درست انجام دادن اعمال باعث شد زن کرو لالی که در کاروان بود برای بار دوم نتونه محرم بشه, چون روحانی معتقد بود کسانی می تونن نایب بشن که اعمالشون درست باشه. اون زن کرو لال که وضع مالی خوبی هم نداشت می خواست بار دوم به جای مادرش محرم بشه ولی روحانی اجازه نداد . او اشک می ریخت و التماس می کرد ولی روحانی گفت 50 هزارتومن بده نایب بگیر!
اون زن کرو لال تمام اعمال رو پا به پای ما انجام داد بدون محرم شدن. من به او گفتم اعمال تو از همه ما قبول تره حتا اگه محرم نشی.
  


 
 

 

 

Links

بانک اطلاعاتی بجنوردی‌ها

ترجمه‌ی
کتاب

يازده
دقيقه
پائولو کوئلو
 

Recent

خاطرات سفر حج 1
مهر بیاد ماندنی
سفر حج
خداحافظی
در تدارک سفری هستم. شوق سفر از طرفی و دلنگرانی های...
شام عروسی
جنگل واژگون
عاشقانه مردسالارانه!
بخونید و خودتون قضاوت کنید!
محیط زیست

Archives

February 2002
October 2002
November 2002
December 2002
February 2003
July 2003
November 2003
January 2004
February 2004
May 2004
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007

Logo


 

 

هرگونه برداشت از مطالب يا تصاوير اين وب‌لاگ بدون ذکر نام و آدرس ماخذ ممنوع است.
 Ø´Ø±Ø§Ø±Ù‡ انصاری