Shindokht
 

 





 

شـينـدخــت
یادداشت‌های روزانه‌ی شراره‌ انصاری
Shindokht, Sharareh Ansari's Daily Notes

شيندخت در سايت‌های ديگر :
کاريکلماتور  :  سهراب.ارگ
اکسـير [
مهرآوا : فوک‌لوريک : گنجينه‌ی اسرار ]

شيندخت
Ùˆ
شعر ترکی

شيندخت
و بجنورد


فوتوبلاگ
شيندخت

Sunday, February 09, 2003

 

ايميلی داشتم از دوست عزيز يا بهتر بگم دختر عزيزم عسل که با اظهار لطفش به من , از من به عنوان يک مادر سوالی کرده که اين سوال در ضمن سادگی خيلی گسترده است من تصميم گرفتم اين سوال را اينجا هم مطرح کنم تا شما دوستان هم نظرتان را در اين مورد بدهيد.
به نظر شما يک دختر خوب در شرايط فرهنگی و عرفی جامعه ما چه خصوصياتی بايد داشته باشه ؟!!
من اصل سوال را هم در زير گذاشتم.

be nazare shoma yek dokhtare khob dar sharayet , farhang va orfe jameeye ma che khososiyati bayad dashte bashad??? [lotfan hatman har dafee baram matlabi dar in mored benevisid] [pishapish az lotfe shoma mamnonam]

با تشکر از اين دختر خوبم در مورد اين سوال من به ياد مطلبی از سانسور هرگز افتادم که عکس ليوان نيمه پری را در وبلاگشون گذاشته بودند و سوال کرده بودند به نظر شما اين ليوان، نصف ير است و يا نصف خالي؟ ... و در مورد ان صحبت کرده بودند ودر توضيح بيشتر از طريق ايميلی که در جواب من فرستاده بودند خيلی جالب وساده در اين مورد توضيح دادند که من قسمتی از مطلب ايشان را در اينجا می گذارم
فرض بگيريد كه شما در قطب شمال هستيد و به بالاي سرتان اشاره مي‌كنيد و مي‌گوئيد بالا و حالا فرض بگيريد كه شما در قطب جنوب هستيد و مي‌خواهيد اشاره كنيد به بالا كجا را نشانه خواهيد گرفت به طرفي كه شما در قطب شمال نشانه گرفتيد و يا بر عكس آن. حتما بر عكس آن و بالاي سرتان را نشان خواهيد گرفت. شما در دو حالت نسبت به وضعيت موجود خودتان در آن مكان سمت بالا نشان رفتيد كه با در نظر گرفتن مكان مخالف جهت شما هم مخالف مي‌شود حال اگر از منظر يك نفر كه نه در قطب شمال و نه در قطب جنوب حضور نداشته باشد براي او جهت و سمت بالا هيچ كدام يك از آن دو نيست. يس جهت وسمت بالا مي‌توان يك معني نسبي را دار است اين را مي‌توان گفت تعريف قانون نسبيت از نگاه من بزبان خيلي ساده.

ما می دانيم که خوبی و بدی نسبی است و نمی تونه مطلق باشه همينطور که مومن بودن و نبودن يا زشت و زيبا بودن . همه اينها نسبی هستند علاوه بر اين از هر ديد و سن و جايگاهی اين کلمات يک معنی و مفهوم پيدا می کنه
اگر ما به خوب بودن ( چه دختر و چه پسر ) از اين بعد نگاه کنيم يعنی در جايگاهی که ما هستيم مثلاً من به عنوان يک مادر انتظاری که از دختر و پسرم دارم با ديدی که اگر خودم در اون سن بودم خيلی فرق می کنه ! و يا يک معلم انتظاری که از يک دختر و پسر خوب دانش آموز داره با ديد يک دانش آموز نسبت به خوبی و بدی فرق داره ...
پس ما نمی توانيم يک الگو و روش خاصی برای خوب بودن پياده کنيم و همه را در اون الگو وچهارچوب بسنجيم.
من فکر می کنم در اين سنجش زمان , مکان , فرهنگ , سن و انتظاراتی که هر يک از ما از يک دختر و پسر جوان داريم دخالت دارد. برای مثال شايد از نظر من يک دختر و پسر خوب اونی باشند که در درس موفق باشه ولی شايد شما با آن مخالف باشيد و دختر و پسر خوب را در مذهبی بودن و انجام فرايض دينی بدانيد !! و يا کس ديگری خوب بودن آنها را در احترام به والدين و بزرگترها ....! و شايد خيلی پرتوقعانه بخواهيم در همه اين مسائل خوب باشند!!!
ولی خودمون هم می دونيم که اين امکان پذير نيست چون اون موقع خوبی مطلق ميشه که مغاير با اصل اونه .
واقعاً شما خوب بودن يک جوان ( دختر يا پسر ) را در چه می دانيد ؟!
دوست دارم نظر شما دوستان خوبم را در اين مورد بدانم و اينجا مطرح کنم . اگر زحمت بکشيد برام بفرستيد ممنون ميشم
  


 
 

 

 

Links

بانک اطلاعاتی بجنوردی‌ها

ترجمه‌ی
کتاب

يازده
دقيقه
پائولو کوئلو
 

Recent

دو روز پيش در بخش خبر تلويزيون خبری شنيدم که جالب ...
مطلبی انتخاب کردم در مورد فرشهای ترکمنی که اينجا م...
امشب شب يلداست . درازترين شب سال .هميشه شب يلدا رو...
امروز ميخوام از سفرم به مشهد بنويسم , باوجودي که ب...
به هر سوي افق که بدويم , دوست ارزش والايی استآنکه ...
دوستان قبل از اينکه مطلب امروز شينخت را بخوانيد خو...
باز هم دوستان جديد بجنوردي .يک گروه از جوونهاي بجن...
شما وقتی غمگين هستيد چکار می کنيد؟!!ميدونيد بعضی و...
عيدتان مبارکيکبار ديگه تموم شد ماه روزه و عبادت يک...
گلچينگر مِی خوری آشکار , حَد خواهی خوردآن بِه که ن...

Archives

February 2002
October 2002
November 2002
December 2002
February 2003
July 2003
November 2003
January 2004
February 2004
May 2004
April 2005
May 2005
June 2005
July 2005
August 2005
September 2005
October 2005
November 2005
December 2005
January 2006
February 2006
March 2006
April 2006
May 2006
June 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007

Logo


 

 

هرگونه برداشت از مطالب يا تصاوير اين وب‌لاگ بدون ذکر نام و آدرس ماخذ ممنوع است.
 Ø´Ø±Ø§Ø±Ù‡ انصاری